Электронный
методический кабинет

Наочні навчальні посібники й технічні засоби навчання (тзн)

Ковальчук Г.О. • Активізація навчання в економічній освіті • 2003 (ua) 
Невід’ємною складовою та одним із чинників ефективності навчального процесу є засоби навчання. До них ми відносимо всі матеріалізовані знаряддя, які забезпечують цілеспрямовану взаємодію викладача та студентів. Метою використання засобів навчання є організація ефективного сприймання навчальної інформації із залученням усіх інформаційних (репрезентативних) систем і каналів (рис. 2.3).

ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНИХ КАНАЛІВ У ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ

Найважливіші канали сприйняття



Виділяють такі типи систем, за допомогою яких ми пізнаємо дійсність: візуальна, аудіальна, кінетична, змішана (логічна). Провідною є та система, через яку суб’єкт отримує найбільшу кількість відомостей про навколишній світ . Кожна репрезентативна система має свої індикатори, передусім тип мовлення, ключові слова, манеру зорового контакту, стиль поведінки у критичній ситуації.

Людина сприймає інформацію через різні канали. Канал сприйняття — це пучки нервових волокон, які йдуть від органів чуттів до головного мозку. Ефективність взаємодії головним чином залежить від того, наскільки відповідно до репрезентативної системи студента викладач обирає канал передачі інформації.

У процесі навчання використовуються такі канали:

слуховий — доповіді, бесіди, обговорення;

зоровий — схеми, діаграми, плакати, тексти;

моторний — розв’язування задач, завдань, виконання конкретних предметних дій.

Як бачимо з рис. 2.3, основним у сприйманні навчальних матеріалів є оптичний (зоровий) канал, який забезпечує найбільший обсяг передачі інформації. Однак лише в оптимальному поєднанні всіх репрезентативних систем ми отримуємо найвищу якість засвоєння змісту навчальної теми. Закономірності дії зорових подразників на увагу людини показано на рис. 2.4.



Існує кілька класифікацій засобів навчання, які використовуються в економічній освіті. Зупинимося на деяких з них (табл. 2.7.). Так, наприклад, за видами навчальних дій і за призначенням наочні навчальні посібники та ТЗН поділяють на:

а) інформаційні (настановчі), які забезпечують наочність навчання;

б) операційні — сприяють реалізації пізнавальної діяльності;

в) контрольні — забезпечують здійснення контрольних заходів.